חיסונים לאלרגיה

חיסונים לטיפול במחלות אלרגיהן

חיסוני אלרגיה יכולים לשמש לטיפול במגוון בעיות אלרגיות.
מעל 85% מהחולים המקבלים חיסונים זוכים במידה מסוימת של תגובה חיובית, היכולים להיות מרפא מוחלט או לעתים קרובות הפחתה בצורך בתרופות נגד אלרגיה. הטיפול החיסוני יכול לקחת חודשים או שנים עד לשיפור משמעותי במצב המטופל.

תשובות לשאלות נפוצות ביותר על סוג חיסונים לטיפול מחלות אלרגיות:

לאיזה מחלות אלרגיות מומלצות טיפול בחיסונים?
זריקות אלרגיה מומלץ לחולים עם תסמיני אלרגיה חמורה ללא הטבה משמעותית אחרי טיפול בתרופות או עבור אלה המתקשים בנטילת תרופות. חיסונים למחלות אלרגיה מתאימות למטופלים עם נזלת אלרגית במשך רוב ימי השנה או עונתיים בלבד. גם לחולים אסטמטיים עם החמרה בסימפטומים (קוצר נשימה, צפצופים), כמו כן לאחר חשיפה לקרדית אבק, חתולים, אבקנים של צמחים ונבגי עובש.

חיסונים לארס דבורים, דבור וצרעה מתאימים לאנשים שחוו תגובה חמורה, העלולה לסכן חיים לאחר עקיצה על ידי אותם חרקים.

איך מקבלים את החיסונים,  זמנים, תדירות?
החיסונים מורכבים מתמציות חלבון של חומרים הגורמים לאלרגיה (אלרגנים) שזוהו בעבר על ידי ההיסטוריה רפואית ותבחיני עור (טסטים) של כל מטופל. המטופל מקבל זריקות תת עוריות, בתחילת הטיפול נעשה שימוש בחומר מאוד מדולל  ובכל שבוע יותר המינון עולה עד להגעת לרמת נוגדנים המגנה על הגוף. בתחילת הטיפול, החיסונים מתקבלים פעם בשבוע , אבל כשהריכוז מתחזק, מרווח הזמן בין הזריקות הוא גדל.

המטרה היא להגיע למנת תחזוקה גבוהה וזה דורש מינימום של 6 חודשים. לאחר הגעה למנה תחזוקה,  החיסונים ממשיכים בדרך כלל 3 עד 5 שנים.

האם החיסונים לטיפול במחלות אלרגיות יעילים?
לאחר הגעת למנת תחזוקה, חיסונים הוכיחו להיות יעילים ב85% מהחולים מטופלים עם נזלת אלרגית ו 70% בחולים עם אסתמה על רקע אלרגית.

המטרה של חיסוני אלרגיה הינה “לגרום להיווצרות של נוגדנים הגנה שנקראים IgG, אשר חוסמים את
נוגדני האלרגית, IgE, האחראית על תסמיני אלרגיה. זריקות לאלרגיה עשויות גם להפחית את הצורך בתרופות נוספות וביקורים תכופים אצל הרופא. אצל ילדים, יש ראיות לכך את ההיסטוריה הטבעית של אסתמה אלרגית מקוצר על ידי טיפול חיסוני.

מהם הסיכונים הפוטנציאל של חיסונים?
רוב החולים מקבלים חיסונים ללא תופעות לוואי. התגובה השכיחה ביותר הינה פריחה ונפיחות קלה במקום הזריקה, כלומר “תגובה מקומית” אשר אינה דורשת טיפול מיוחד מלבד קומפרסיה עם קרח. תגובות אלו יכולות להתרחש לפעמים שעות לאחר ההזרקה. יש ליידע את האחות באם התגובה המקומית היא גדולה מ3-4 ס”מ, בכדי להתאים את המינון לזריקה הבאה.

הסיכון העיקרי של החיסונים הוא לפתח תגובה אלרגית רב מערכתית או אנפילקסיס אשר מתחילה בדרך כלל בתוך 30 דקות לאחר קבלת החיסון. מאופיין בגרד, פריחה וקשיי נשימה. בגלל הסיכון הפוטנציאלי של  אנפילקסיס, החיסונים צריכים להינתן במרפאה או משרד של רופא מומחה לאלרגיה שבו יש אמצעי לטיפול חירום.

האם נשים במהלך בהריון יכולות להמשיך לקבל חיסונים?
כן. מחקרים הראו כי נשים בהריון יכולות להמשיך בקבלת חיסונים בצורה בטוחה במהלך תקופת ההריון,
 לעומת זאת, אין מתחילים טיפול חיסוני חדשים בנשים בהריון,

האם יש תרופות אסורות  בזמן קבלת טיפול בחיסונים?
כן, חלק מהתרופות לבעיות לב, וליתר לחץ דם לא צריך לקחת בזמן קבלת טיפול בחיסונים.  חייבים להתייעץ עם רופא מומחה לאלרגיה.